söndag 24 mars 2024

Shepherd pie

Jag blev så sugen på Shepherds pie när jag såg en bloggvän som lagt ut sitt recept på det. Här kommer mitt men besök gärna casaloda för hennes recept. Jag lärde mig denna maträtt av de stora barnens dagmamma. 

Shepherds pie.

Gör en köttfärssås som du brukar göra. Min gör jag av köttfärs, lök, vitlök, soltorkade tomater, tomatpuré, ketshup och creme fraiche. Kanske någon grönsak: tomat, paprika, zuccini. Beroende på vad jag har hemma.

Lägg köttfärssåsen i en smord ugnsform. 

Koka potatis och gör mos. 

Lägg moset ovanpå köttfärssåsen. 

Lägg riven ost ovanpå och in med formen i ugnen tills osten har smält. 200-220 grader. 

Ta ut och njut.


 


 


2 kommentarer:

  1. Vad kul att jag inspirerade dig! Och det är ju väldigt gott.

    SvaraRadera
  2. Absolut gott käk! I Finland har vi ju en massa "lådor" typ makaronilåda, kållåda osv. ungefär som svenska gratänger. Vi gör en variant av köttfärs och mos, men då blandar vi ingredienserna istället för att lägga dem ovanpå varandra. Smaken är säkert snarlik.

    SvaraRadera