tisdag 19 mars 2024

Operation storstädning

Nu är det operation storstädning på gång. Jag har tänkt göra en sådan länge. I flera år, faktiskt. Döstädning utan att dö. Flyttstädning utan att flytta. Meningen är att jag ska städa vartefter jag rensar och flyttar om möblerna. 

När jag fick hem min nya mobil för ett tag sen så får man ju med en sån där liten "pinne" som man kan öppna ett fack med. Facket är till för att lägga simkortet i, t.ex. Allt gick bra. "Jag lägger pinnen här så jag vet var jag har den." Ni känner till den tanken, eller hur? Jo jo, "pinnen" försvann givetvis. Då kom tanken: Då tar jag tag i den där stora städningen som jag tänkt göra så länge. Och jag satte igång. Tog bort ett runt bord, torkade av det noga, rensade runt bordet, torkade av väggen, dammsög och skurade.

Sen tog jag en bokhylla som ska in i sonens rum men inte får plats där ännu. Plockade ur och torkade allt som fanns i och på hyllan. Flyttade den till där bordet stod. Ställde tillbaka grejorna. 

Nästa blir att ta tag i sängen. När den är klar så har jag städat halva rummet. Men livet har kommit emellan. Och i förrgår fick jag ont i halsen och kände mig hängig. Nu mår jag bättre och ska ta tag i städningen igen. Det får ta tid. Annat får komma emellan. Har jag ingen ork eller lust så avvaktar jag. Det är helt okej. Men nu har jag börjat i alla fall och jag ger mig själv en mental klapp på axeln.

Jag skulle kunna ta tag i det imorgon men nu har jag en jättedisk eftersom jag varit sjuk ett par dagar. Jag ska ta tag i den och sen kan jag fortsätta. Jag är nämligen så funtad att jag kan inte städa om det finns disk. Och disk finns det alltid.

Så här ska det se ut imorgon kväll. Förutom att jag har en ny spis. Även den ska få sig en omgång.


Förresten så hittades "pinnen" av min son när han råkade trampa på den.


2 kommentarer:

  1. Åh det där behöver jag göra också, rensa och städa ordentligt. Har i och för sig påbörjat rensning i ett rum men jag kommer inte så långt innan jag tröttnar. Men visst känns det skönt när man kommit igång som du gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Babysteps. Du har ju börjat bra. Ta ett rum i taget. Eller ett hörn i taget.

      Radera