torsdag 7 mars 2024

Mobil och inbrott

Nu var det ett tag sen jag skrev. Och mycket har hänt. Det började med att jag gick in på banken på mobilen. Då fick jag upp en ruta om att min mobil var för gammal för bank-id. Panik. Mobilen är sju år. Men okej då. Jag godtog det. Men jag tycker att jag kunde fått en varning långt tidigare. Inte en vecka innan. 

Jag betalade snabbt mina räkningar för att se om jag hade råd med en mobil. Japp. Och jag hittade en på rea så jag beställde. När den kom så var jag tvungen att byta sim-kort. Suck. In på nätet och beställde. Tog fyra dagar att få. Så satte jag in det och efter omstart så fungerade mobilen. Så mycket krångel. Och inte var det någon laddare med så det fick jag köpa till. Men den kom utan sladd!!! Jag kunde låna sonens tills jag skaffar en egen. Igen, varför så mycket krångel?

Sen har något annat hänt. För en vecka sen, på torsdagen, ringde det på dörren halv nio. Jag snoozade fortfarande men kom upp snabbt. Två grannar står utanför och berättar att vi haft inbrott i förråden. Alla förråd är uppbrutna. De har gått igenom grejor och provat kläder. Det de inte kunde ha slängdes in i ett annat förråd. Jag trodde min mörkblåa ullkappa var stulen men grannen ropade: Nej, den är här. 

Om jag fått något stulet vet jag inte. Men så här ser det ut i mitt förråd. Väskan man ser högst upp innehöll mina sommarkläder. De var provade men kringslängda. En sko låg i hallen utanför. 


Nästa dag, fredagen, så skulle jag gå ut. Jag hör att det är folk i trappen men gick ut och ser hur två unga killar bär ut en tv till en stor, vit skåpbil utanför. Jag ringer och knackar på en grannes dörr. Han kommer ut i bara jeans. Barfota och med bar överkropp. Men han är så arg att han inte bryr sig. Han öppnar bildörren. Jag tar kort på killarna. Sen ställer jag mig bakom och tar kort på nummerplåten. Då backar han. Jag står kvar och grejar med mobilen. Han fortsätter att backa och jag blir vansinnig. Jag slår i plåten på bilen och skriker: Tänker du köra på mig?

När jag blir arg blir jag väldigt kaxig. Jag är alltså 151 cm lång och 72 år. Jag har inte så mycket att sätta emot om det blir våldsamt. Men jag är som en ettrig chihuahua. Jag ska nog försöka tänka mig för. Nåja, polisen har fått mina bilder och jag ska ta mig ner och rensa i källaren. 

 

4 kommentarer:

  1. Men vad sjutton!! Sånt där är inte roligt alls! Hoppas polisen får fatt i dem. Men det hänläggs väl som allt annat! Hoppas du har allt kvar i källaren. Kram.

    SvaraRadera
  2. Ja du, ibland snurrar allt lite för fort runt en 😣 hoppas allt ditt kommer tillrätta i källaren. Sen kan jag tycka att människor kan shoppa i riktiga affärer ist för i andras förråd 😤

    SvaraRadera
  3. Men oj vad mycket som hänt! Så hemskt med förrådet! Lätt att man glömmer något man har där men sedan om man behöver så finns det inte. Och allt jobb runtomkring. När jag blir arg kan jag också bli lite för ettrig, det bara kommer utan att man hinner tänka. Hoppas allt löser sig!
    Kram 🥰

    SvaraRadera
  4. jag är också kort liten tant men säger ifrån när folk beter sig dåligt

    SvaraRadera